سهرابی: جشنواره هنرهای تجسمی فجر متعلق به همه مردم ایران است بازگشت Back
سهرابی: جشنواره هنرهای تجسمی فجر متعلق به همه مردم ایران است
 
عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در جریان برگزاری آئین اختتامیه جشنواره پانزدهم سخنان خود را در قالب متنی قرائت کرد؛ متن سخنان او بدین شرح است: 
 
"به نام الله 
خالق همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها
 
پیش از هر کلامی، لازم می‌دانم حلول نورانی و مملو از شور و شادمانی شعبان المعظم، ماه رسول مهربانی که مَطلع آن با میلاد موفورالسرورِ سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت سیدالشهدا حسین بن علی(ع)، ولادت پر خیر و برکت سقای رشید دشت کربلا حضرت ابالفضل العباس(ع) و همچنین سالروز میلاد مسعود چهارمین امام شیعیان، حضرت زین‌العابدین(ع) پیوند یافته است را به عموم هنرمندان فرهیخته و سروران ارجمندم، تبریک بگویم و تلاقی آئین پایانی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را با این اعیاد مبارک، به فال نیک بگیرم. 
 
همچنین فرصت را مغتنم شمرده و پیشاپیش عِید بزرگ نیمه شعبان، موسم میلاد با سر سعادت قطب عالم امکان، خُرّمی دوران، حضرت صاحب العصر و الزمان(عج) را تهنیت و شادباش عرض می‌کنم. با این امید که در هنگامه‌ی ظهور، توفیق حضور در خیل یاران و هم‌رکابانشان را داشته باشیم. 
 
ساحت هنر از دیرباز تاکنون، تجلی‌گاه ناب معارف، مبانی و آرمان‌های بلند و معناساز انسانی و بستر مستعدی برای پالایش و تعالی فرهنگ، افکار و اندیشه‌های جاری در جوامع بوده است. اکنون، نقش بی‌بدیل و آینده‌ساز هنر در نمایش قله‌های پیشرفت، افتخار، رشد و شکوفایی ملّت‌ها و ترسیم حرکت در امتداد افق این قُلل رفیع، بر کمتر کسی پوشیده است.
 
زبانِ هنر به عنوان بلیغ‌ترین و رساترین سیاق ممکن برای بیان حقایق و معانی ناب دینی و معرفتی، هماره در متن توجه اهالیِ خوش‌قریحه و هنردوست سرزمین هنرپرورمان ایران، قرار داشته و دستمایه‌ی هنرنمایی‌های سِحرانگیز و چشم‌نواز هنرمندان توانمند و متعهد ایران اسلامی واقع شده است. 
 
فجر به مَثابه آرمان بلند، یگانه و شکوهمند انقلاب اسلامی، تبلور اندیشه‌های متعالیِ پیر و مرادِ روشن‌ضمیرمان بوده و در امتداد آن با هدایتِ های داهیانه و رهبری حکیمانه فرزند خلفش، پیوندی استوار و ناگسستنی دارد. 
 
جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قامت بزرگترین آوردگاه هنرمندان این ساحت، در گستره ملّی، همواره کوشیده است تا بستر مناسبی برای ارائه‌ی بهترین و برجسته‌ترین آثار هنری در رشته‌های: نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید باشد تا عرصه‌ای مهیّا برای ترغیب و تشویق رقابت سالمِ هنری و امکانی درخورِ شأن به منظور هرچه بهتر دیده شدن تلاش‌ها و تکاپوهای آحاد هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ایران اسلامی، میسّر شود. 
 
اینجانب، رجاء واثق دارم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در کنار دیگر جشنواره‌های هنری متعلق به همه مردم ایران بوده و از ظرفیت‌های لازم برای عرض اندام حدأکثری عموم هنرمندان با علایق و سلایق گوناگون برخوردار است. 
 
پانزدهمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر؛ ضمن اهتمام به رسالت، مأموریت و اهداف عالی‌ خود، کوشید تا بیش از همیشه، شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تحقق عدالتِ فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها‌ و قابلیت‌های ارزنده عموم هنرمندان سراسر کشور را به منظور جلوه‌نماییِ ایشان، فراهم آورد و برای نخستین بار در طول همه‌ی ادوار گذشته، زمینه ی حضور و مشارکتِ 31 استان کشور در بِستر این رویدادِ ملّی را میسّر کند تا از این رهگذر، بر اهمیتِ گردشِ چرخه‌ی اقتصاد هنر و بهبود وضعیتِ اقتصادی هنرمندان این عرصه تأکید ورزد. 
 
آثار نمایش‌یافته در فجر پانزدهم از یک سو نمایانگر افق‌های روشن رشد، پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی و از سوی دیگر تبلور روحیه ی ایثار، مقاومت و حماسه‌آفرینی ملّت بزرگ ایران بودند. 
 
بی‌تردید، موفقیت و سربلندی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام پانزدهم، مرهون بصیرت، آگاهی و هوشمندی هنرمندان شریف و غیرتمند سرزمین عزیز مادری‌مان ایران است که با حضور و همراهی پرشور خود در این رخداد هنری، برگ زرین دیگری را در دفتر خوش‌نقش و نگارِ هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی ایران ورق زدند. 
 
خداوند مهربان را شاکریم که توفیق و تفضّل مداوم خود را شامل حالمان ساخت تا برای نخستین بار در تاریخ برگزاری جشنواره‌های هنری فجر، مفتخر به اعطای «جایزه ویژه جهاد تبیین» به هنرمندان برگزیده، از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. امید است که این توفیقِ مبارک، زمینه‌ساز ورود و عملگریِ مضاعف و موثرِ هنرمندان عزیزمان در میدان خطیر جهاد تبیین باشد. 
 
اکنون، می‌توان امیدوار بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر با کوله‌باری ارزنده از تجارب و اندوخته‌های هنریِ برآمده از دوره پانزدهم، با رویکردی خلاقانه و ایده‌های نو به سوی رخداد شانزدهم گام بردارد.
 
در پایان، لازم می‌دانم مراتب تشکر و قدردانی خویش را از همراهی‌های صمیمانه و دلگرم‌کننده جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای سالاری معاون گرانمایه‌ی امور هنری و کلیه همکاران ارجمندم در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز نمایم. بی‌تردید، طیّ طریق در این وادی پر پیچ و خم، بدون حمایت‌ و همراهی‌ این عزیزان میسر نبود. 
 
همچنین از مساعی دبیرکل محترم، اعضای شورای سیاستگذاری، دبیران، داوران، هنرمندان و سایر ارکان برگزاری جشنواره پانزدهم به‌منظور برپایی هرچه شایسته‌تر این رخداد هنری؛ قدردانی نموده و به همه‌ی عزیزان خدا قوت و دست مریزاد می‌گویم.
 
در نهایت، از حمایت و همراهی پرشور و همه‌جانبه اصحاب محترم رسانه،  که از آغاز تا به امروز، سفیران خبری لایق و سزاوار جشنواره پانزدهم بودند، صمیمانه تشکر می‌نمایم. 
 
بیش از این، رشته کلام به درازا نکشانده و عرائض خود را با ابیاتِ غزلی نغز از لسان‌الغیب شیرازی به اتمام می‌رسانم:
 
زان یار دلنوازم، شُکری ست با شکایت/ گر نکته‌دان عشقی، بشنو تو این حکایت
رندان تشنه‌لب را، آبی نمی‌دهد کَس/ گویی ولی‌شناسان، رفتند از این ولایت
در این شبِ سیاهم، گم گشت راه مقصود/ از گوشه‌ای برون آی، ای کوکب هدایت
 
«اللهم عجل لولیک الفرج...»
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

 

تاریخ خبر:  1401/12/06